تعداد بازدید : 174 - تاریخ خبر : دوشنبه 14 آبان 1397 - 01:08  
دکتر هادی البرزی در نشست علمی دانشکده ارتباطات و رسانه:
تغییر اکوسیستم خبری در حال وقوع است

استاد علوم ارتباطات و مدیریت رسانه، تبدیل مخاطب به کاربر و تغییر در فرآیند دستیابی به اطلاعات را تحول در اکوسیستم خبری رسانه های جهان توصیف کرد.


استاد علوم ارتباطات و مدیریت رسانه، تبدیل مخاطب به کاربر و تغییر در فرآیند دستیابی به اطلاعات را تحول در اکوسیستم خبری رسانه های جهان توصیف کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صدا و سیما دکتر هادی البرزی در نشست علمی « آینده خبر» با حضور دانشجویان دانشکده ارتباطات و رسانه این دانشگاه گفت: به نظر می رسد در جهان امروز موقعیت جدیدی در وضعیت خبر و اطلاع رسانی ایجاد شده که از آن می توان به اکوسیستم جدید اخبار یاد کرد.
وی افزود: در اکوسیستم جدید، روش هایی که کاربران به اخبار دسترسی داشتند، کاملاً دگرگون شده است. در واقع مصرف خبری در رسانه های اجتماعی تقاضامحور شده و کاربران نمی خواهند در محدودیت های زمانی آنتن های پخش رادیو و تلویزیون، اخبار را پیگیری کنند. به عبارت دیگر، زیست بوم جدید رسانه ای ساختار خطی تولید محتوا در رسانه را دگرگون کرده و با یک ساختار دایره ای روبرو هستیم که امکان ارتباط بیشتری را فراهم آورده و افراد بسیاری می توانند مستقیم به منابع خبری دست یابند یا بسته به موقعیتی که در آن قرار دارند خود تبدیل به منبع خبری شوند.
البرزی با اشاره به تحول عملکردی مخاطب به کاربر ادامه داد: تغییر ماهیت مخاطب باعث شده دریافت کننده پیام، گیرنده صرف پیام نباشد و خود کارکردهای مصرف، تولید و انتشار پیام را پیدا کند.
این پژوهشگر علوم ارتباطات گفت: علاوه بر این، پیام و محتوای اخبار نیز تغییر کرده و ماهیت اخبار به لحاظ ساختاری و محتوایی دچار تغییر شده است. خبر، دیگر ساختار، محتوا و شکل ثابت از پیش تعیین شده را ندارد و به لحاظ اندازه و سبک خبر، فضای خبری با محتوای جدید روبرو شده و سرعت در پرداختن به خبر، صحت و دقت خبری را تحت الشعاع قرار داده است.
البرزی تصریح کرد: مخاطبان، امروز دیگر نمی خواهد فقط مصرف‌کننده خبر باشد بلکه آنها می خواهند خودشان جزئی از خبر باشند، در واقع مردم به جای خواندن اخبار مایل هستند که خود در تولید خبر مشارکت کنند.
وی گفت: در بین کارکردهای سرگرمی، آموزشی و خبری رسانه، کارکرد خبری بیشتر از بقیه، از تغییر مدل مخاطب به کاربر تاثیر پذیرفته است، زیرا با امکانی که فناوری های جدید به شهروندان داده ، آنها را در جمع آوری، پالایش و توزیع اخبار مشارکت می دهد. نگرش کاربر به رسانه، تقاضاها و نیازهای خبری و آزادی عمل در مصرف، تولید و توزیع محتوا، قابل مقایسه با مخاطبی نیست که زمانی نهایت قدرتش در انتخاب محتوا نهفته بود.
این دانش آموخته مدیریت رسانه افزود: در محیط رسانه ای متغیر و نو شونده ای که کاربران جای مخاطبان را گرفته اند، رسانه ها و سازمان های خبری  مبتنی بر فناوری سنتی، اگر خود را با وضعیت نوظهور رسانه های جدید وفق ندهند، در تعاملات رسانه ای با مشکلات جدی مواجه خواهند شد. چرا که در این حالت گزینه های جایگزینی مانند شبکه های اجتماعی به دلیل ظرفیت ها و فرصت هایی که به کاربران می دهند، می توانند به آن ها امکان دریافت، تولید و انتشار خبر را بدهند.
البرزی با اشاره به اینکه اهمیت یافتن علاقه و ترجیحات مخاطب در انتخاب اخبار، گفت: پیش از این تصمیم گیری سردبیران خبر وابسته به مصلحت های رسانه بود اما امروزه نیازهای خبری مخاطب و علایق وی در انتخاب اخبار ضرورت دارد. نپرداختن به نیازهای خبری مخاطب ممکن است مخاطب را به سوی رسانه های جایگزین سوق دهد. باید توجه داشت که علاقه مخاطبان نقش مهمی در تصمیم گیری سردبیران بازی می کند و منجر به شکل گیری مفهوم پیچیده « روزنامه نگاری مبتنی بر بازار » می شود.
وی با اشاره به نقش خبرنگار از منتقل کننده اطلاعات به مرجع روایی و پایایی رویدادها، ادامه داد: نقش خبرنگاران از جمع آوری و تولید و توزیع صرف محتوا به تأیید کننده و رسمیت بخشی به اخبار تغییر نقش داده اند. خبرنگاران دیگر نه برای انتقال اطلاعات، بلکه برای رسیدگی به روایی و پایایی حقایق و معنای گزارش ها، در این فضا حضور دارند و نفش انتقال اطلاعات در فضای دیجیتال به راحتی توسط مردم صورت می پذیرد..
البرزی گفت: بی زمانی و بی مکانی فضای مجازی بر تولید خبر تأثیر گذاشته است. دیگر خبر با الگوهای زمانی مشخص شده از قبل تولید و پخش نمی شود. خبرها به صورت آنلاین در هر لحظه از شبانه روز به صورت 24 ساعته و 7 روز هفته در دسترس است. امروزه ضروری است رادیو و تلویزیون جزییات بیشتری از اخبار را به مخاطب ارائه کنند. در غیر این صورت رقبای رسانه ای اعم از وب سایت ها، شبکه ها و کانال های اجتماعی و شهروند خبرنگاران کار را به دست می گیرند. مصرف خبری امروز همانند مصرف خبر پیش از اینترنت نیست که مردم به وقایع دنیا از طریق کانال های 24 ساعته تلویزیونی بنگرند. خوانندگان، بینندگان و شنوندگانی به وجود آمده اند که اخبار خود را به صورت آنلاین به دست می آورند. تلویزیون، روزنامه ها و رادیوها کماکان وجود دارند اما رقابت فزاینده ای با رسانه های آنلاین شروع شده است.
وی با اشاره به تغییر در محتوای اخبار افزود: فناوری های نوین بر روی اندازه، سبک و قالب های خبری تأثیر گذاشته و بی حوصله شدن مخاطب خبر باعث ساندویجی و کوتاه شدن محتوای خبر شده است. مصرف ویدئو در اینترنت متفاوت از مصرف ویدئو در تلویزیون های سنتی است زیرا دارای محتوای « میان وعده » یا به اصطلاح محتوای سرپایی است. طول مدت فیلم ها در اینترنت همانند یک موسیقی، کلیپ های ویدئویی یا ورزشی و یا آیتم های خبری تلویزیون سنتی نیست. تلویزیون در حال حاضر برای رسانه ها و فیلم های طولانی¬ تر انتخاب می شود.
البرزی گفت: برخی رسانه های خبری دنیا قالب های خبری خود را عوض کرده اند. مثلا الجزیره از قالب خبری جدیدی به نام « ای جی پلاس» استفاده می کند. فیلم های خبری تلویزیونی با نریشن طولانی به سبک کلیپ های کوتاه تصویری خبری در قالب « ای جی پلاس» تولید می شوند. محتوای این نوع خبرها معمولاً کوتاه، با قابلیت اشتراک گذاری توسط کاربران و در بستر تلفن های همراه و گوشی های هوشمند است. محتوای این کلیپ ها از مطالب اصلی شبکه الجزیره، ترکیب تولیدات سایر رسانه ها و اخبار ارسالی شهروند خبرنگاران تولید می شود. اغلب محتوای تولید شده یک قلاب عاطفی و هیجانی و پیام مثبت برای جذب مخاطب دارد.
این استاد علوم ارتباطات و رسانه در پایان اشاره داشت: « ای جی پلاس» تقریباً 70 نیروی محتوایی دارد که هفته ای 50 فیلم خبری تولید می کنند و در فیس بوک و دیگر شبکه های اجتماعی منتشر می کنند. لازم به ذکر است بازدید از این تولیدات میلیونی است.

امتیاز شما

نظر شما
کد بالا را وارد کنید:
نظر های بازدیدکنندگان
آخرین اخبار
به مناسبت روز کتاب و کتابخوانی، دبیرخانه دومین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین المللی برای دانشجویان شرایط ویژه ای به منظور حضور آزاد (بدون مقاله) در کنفرانس در...
-1
مرکز همایش های بین المللی سازمان صدا و سیما در روزهای 28 تا 30 آبان میزبان پانزدهمین اجلاس فناوری رسانه با شعار توانمندی ایرانی، رسانه جهانی خواهد بود.
-1
به مناسبت هفته کتاب و کتاب خوانی، جامعه رسانه اسلامی دانشگاه صدا و سیما با همکاری معاونت فرهنگی و دانشجویی اقدام به برگزاری مسابقه کتابخوانی در این دانشگاه کرده...
-1
نخستین فصلنامه علمی – پژوهشی دانشگاه صدا و سیما با عنوان رسانه های دیداری و شنیداری منتشر شد.
-1
مدیر سابق شبکه تهران مهمترین نیاز اصلی رادیو و تلویزیون ایران را ترجمه محتوای فرهنگ و ادبیات غنی ایرانی اسلامی و انتقال آن به بخش برنامه سازی دانست.
-1
کلیه حقوق این سایت متعلق به دانشگاه صدا و سیما می باشد .